دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲

خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلم‌ کوتاه چهل و یکم (۳)

از اصرار بر استفاده حداکثری طیفی خاص در «هیات داوران» تا تشدید «هژمونی جریان سکولار» در عرصه «فیلم کوتاه»!

سومین روز «چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران»

سینماپرس: «چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» سومین روز از برگزاری خود را با تمامی حواشی و مسائل ریز و درشت پشت سر گذاشت و در این میان شاید معرفی «هیات داوران»   فیلم‌های کوتاه داستانی در «بخش مسابقه سینمای ایران» یکی از خبرسازترین حواشی روز سوم محسوب شود.

محمدرضا مهدوی‌پور/ «چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» سومین روز از برگزاری خود را با تمامی حواشی و مسائل ریز و درشت پشت سر گذاشت و در این میان شاید معرفی «هیات داوران» فیلم‌های کوتاه داستانی در «بخش مسابقه سینمای ایران» یکی از خبرسازترین حواشی روز سوم محسوب شود. هیاتی ۷ نفره که با حکم «دبیر جشنواره چهل و یکم» عهده‌دار داوری آثار این دوره شده و ترکیب بحث برانگیزی را همچون تمامی ادوار این جشنواره برای علاقمندان به «فیلم کوتاه تهران» رقم زدند و حتی موجب شدند تا گلایه‌هایی مبنی بر ذی‌نفع بودن تعدادی از اعضای این ترکیب در برخی تولیدات و ... به گوش برسد.


از اصرار بر استفاده حداکثری طیفی خاص در «هیات داوران» تا تشدید «هژمونی جریان سکولار» در عرصه «فیلم کوتاه»!


سوای نظر از انتقادات مرسوم به داوری و ترکیب هیات داوران در هر جشنواره‌ای؛ آنچه که بیش از هر چیز در ترکیب این هیات در «جشنواره چهل و یکم» برجسته می‌نمود؛ اصرار صورت گرفته برای استفاده حداکثری از طیف منورالفکر و در مقابل بایکوت چهره‌های موجه و پیشکسوت سینمای انقلاب اسلامی در هیات داوران این دوره از «جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» است. اتفاقی ویژه که از یک سو ماهیت همراهی و همگرایی دانسته و یا ندانسته متولیان سینمای کوتاه و بالاخص برگزارکنندگان این رویداد را برای فاجعه تشدید شده در سال‌های اخیر و افتادن مسیر تولیدات «سینمای کوتاه ایران» به وادی «سکولاریسم» عیان می‌سازد و از سوی دیگر شیب تند و حرکت شتابان جریان شبه‌روشنفکری و حتی ضدانقلاب اسلامی را در این عرصه مهم از فیلمسازی در کشور مشروعیت بخشیده و در نهایت موجب می‌شود تا هژمونی این جریان آنچنان غالب بر عرصه فیلم کوتاه به نظر آید که تمام سینماگران جوان و حتی فیلمسازان مستعد انقلابی نیز برای بقای خود در این عرصه، خود را ناچار به تولید محتوایی همگرا با میل و سلیقه ایشان بدانند و ...


از اصرار بر استفاده حداکثری طیفی خاص در «هیات داوران» تا تشدید «هژمونی جریان سکولار» در عرصه «فیلم کوتاه»!


البته باید توجه داشت که غلبه هژمونی جریان شبه‌روشنفکری و حتی سرمایه‌گذاری جریان ضدانقلاب اسلامی در عرصه تولیدات «سینمای کوتاه» چیز جدیدی نیست؛ اما متاسفانه این امر در طی سال‌های اخیر و به واسطه سهل‌انگاری متولیان این عرصه به عنوان مدیرانی با ظاهری موجهه و برآمده از درون «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» مشروعیت یافته و حالا همین مشروعیت‌یابی است که موجب تولید آثاری همچون فیلم کوتاه «تبر» و حضور پررنگ‌ آن به عنوان نخستین اثر به نمایش گذاشته شده در سئانس افتتاحیه و در روز نخست از «چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» می‌شود! اثری به شدت سیاسی که با بیان رسمی و محور قرار دادن این دیالوگ که «مُدارا، ظلم را چاق‌تر می‌کند» رسما مخاطبان خود را به «شورش مسلحانه علیه حاکمیت» فرامی‌خواند و ...


از اصرار بر استفاده حداکثری طیفی خاص در «هیات داوران» تا تشدید «هژمونی جریان سکولار» در عرصه «فیلم کوتاه»!


فیلم کوتاه «تبر» اثری است که عوامل تولیدکننده آن با استفاده هوشمندانه از حضور «مریم بابونی» به عنوان یکی از عناصر پرهیاهو و شناخته شده «فرقه ز.ز.آ» به خوبی توانسته عموم مخاطبان خود را از ظاهر فضای محیطِ زیستانه این فیلم کوتاه عبور دهد و معنای استعاری جنگل و قطع کردن درختان جنگل و چوب فروش و ... را به عمق جان مخاطب خود حقنه نماید و برداشتن چادر از سر و عریان شدن با لباس رزم و چریکی و اسحله به دست گرفتن او را در راستای اهداف «فتنه ۱۴۰۱» متجلی ساخته و در عین حال با بهره‌مندی از حضور «فرهاد اصلانی» و بازی خوب او یک تنه جور همه کاستی‌های درام و فرم قصه‌گویی را بکشد و فیلم کوتاه «تبر» را اثری قابل دیدن سازد.


از اصرار بر استفاده حداکثری طیفی خاص در «هیات داوران» تا تشدید «هژمونی جریان سکولار» در عرصه «فیلم کوتاه»!


همین غلبه هژمونیک است که در بسیاری از تولیدات عرضه شده در این دوره از جشنواره به چشم آمده و به عنوان مصداقی دیگر، خواسته و یا ناخواسته منجر به تولید آثاری نظیر فیلم کوتاه «دادرسی» و حضورش در «چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» می‌شود. اثری که شاید در ظاهر دغدغه خانواده و تذکر به مراقبت بیشتر از فرزندان را دارد و ...؛ اما خواسته و یا ناخواسته و در مدت ۲۰ دقیقه آنچنان گام بر می‌دارد که مخاطب مسلمان اثر به باورهایی جدید در اصول اعتقادی خود برسد و در این راستا نه تنها «ناکارآمدی قوانین شرع در حکمرانی» و به تبع آن «نواقص قوانین مدنی در نظام جمهوری اسلامی» را به مخاطبان خود گوشزد می‌کند؛ بلکه به وضوح در راستای باورپذیری فعالیت جریان‌های معارضی همچون «جنبش می تو» گام برداشته و سعی‌ می‌کند تا پس از ترسیم بیچارگی در مواجهه با گرایش‌های نامشروع جنسی در جامعه، مخاطبان خود را توصیه به لذت بردن در فضای موجود نموده و به این ترتیب «پروسه غیرت‌زدایی» را به نحو دیگری در فرایند «جامعه‌سازی غربی» پیگیری نماید.


از اصرار بر استفاده حداکثری طیفی خاص در «هیات داوران» تا تشدید «هژمونی جریان سکولار» در عرصه «فیلم کوتاه»!


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.